Undevejs i vores linjefags forløb har vi haft flere besøg på Trapholt i Kolding. Vi har løbende set forskellige udstillinger. Nedenfor er der billeder og tekst om de forskellige udstillinger vi har set.
Dansk stoledesign:
Trapholts stole
Trapholts stoleudstilling tager udgangspunkt i museets samling på mere end 500 stole og byder på en række nye perspektiver på møbeldesign.
Her præsenteres en række af de vigtigste danske stole de seneste 100 år - fra Faaborgstolen i 1914 over Børge Mogensen, Hans Wegner, Finn Juhl, Poul Kjærholm, Arne Jacobsen og Verner Panton i dansk møbeldesigns guldalder og frem til de senere års væsentligste designere og deres stole, som i mange tilfælde forsøger at rokke ved selve opfattelsen af, hvad en stol overhovedet er.
| |
Dansk møbeldesign
Trapholts møbelsamling skildrer udviklingen i dansk møbeldesign fra århundredeskiftet frem til i dag. Den ældre del af samlingen er præget af Kaare Klint og hans elever, der arbejdede med traditionelle møbeltyper med udgangspunkt i træet og snedkerhåndværket. 1930'ernes funktionalisme er repræsenteret med bl.a. Mogens Lassen og Poul Henningsen.Børge Mogensen, Hans J. Wegner, Finn Juhl og Mogens Koch repræsenterer 40'erne og 50'erne. Møbelfremstillingens industrialisering efter 2. verdenskrig vises med en bred repræsentation af Arne Jacobsens møbler. 60'ernes nye bolig- og samværsformer vises med værker af Verner Panton. Den yngre generation af formgivere, der har ydet væsentlige og originale bidrag til traditionen er repræsenteret med arbejder af bl.a. Nanna Ditzel, Niels Gammelgaard, Niels Jørgen Haugesen, Bernt Pedersen og Torben Skov. |
Kontroversielt:
Kontroversielt! Fotografi i retslige og etiske dilemmaer
Voldsomme debatter og retssager har gennem de sidste 100 år fulgt i kølvandet på de berømte fotografier som vises i udstillingen, som viser fotografier fra de sidste 100 år i en kombination af pressefotos, privatoptagelser og kunst.
Ofte har fotografi fungeret som et sandhedsvidne der afslører frygtelige uhyrligheder. Bagsiden af medaljen er manipulation med fotografier, som påvirker offentligheden i en falsk retning. Moralske, etiske og religiøse grænse overskridelser af hvad man vil acceptere på fotografiet er et andet væsentligt tema i udstillingen. Ophavsrettigheder og diskussioner om kunstnerisk integritet et tredje gennemgående emne.
Icon dressed / Body wrap:
14 mode-ikoniske kvindedragter i papir påtrykt Flora Danica og 60 jakkesæt i plastemballage fra tre kontinenter. I begge projekter blandes modens klassiske stilkoner med den kulørte plastemballage og papirets skrøbelige materiale hvorved der opstår to meget forskellige installationer af overraskende sanselig skønhed, men også skarpe kulturelle og politiske kommentarer om hverdagens systemer og konsum.
Icon dressed
Icon Dressed er et frontalt sammenstød mellem velkendte "systemer". 14 forskellige modeikoniske kvindedragter fra 1800 og frem til i dag er udformet i "nulret" kraftpapir med tryk af udvalgte planter fra det danske botaniske opslagsværk "Flora Danica".
Icon Dressed er et frontalt sammenstød mellem velkendte "systemer". 14 forskellige modeikoniske kvindedragter fra 1800 og frem til i dag er udformet i "nulret" kraftpapir med tryk af udvalgte planter fra det danske botaniske opslagsværk "Flora Danica".
BODYWRAPPInc.
60 jakkesæt i farvestrålende emballager fra Asien, USA og Europa. Den bærende krop bliver til en "genstand" pakket ind i kulørte emballager fra konsumverdenens multinationale masseproduktion.
Emballagen sælger! Normalt dækker den et skjult og dermed usynligt produkt - som måske i sig selv ikke er spændende at se på. Indpakningen vækker fantasier og forbrugeren accepterer det ydre billede og lader dette repræsentere produktets æstetik. Hvem synes at mel eller kraftfoder til hunde er æstetisk i sig selv?